Ännu en artikel av mig har publicerats på PsykologisktVetande.se och denna gång är artikeln om nyhetens behag och hedonisk anpassning.
Tänkte på nyhetens behag under en utlandsvistelse då många nya intryck gjorde sig gällande och nu under en annan utlandsvistelse i januari tänkte jag på detta på nytt, vilket föranledde en artikel med psykologiskt inriktning kring detta.
Hedonisk anpassning eller på engelska hedonic adaption är en bra term att ha med i sammanhanget (dess betydelse kan man upplysas om i andra delen av artikel).
En annan reflektion då jag skrev om ämnet var möjligheten att mäta mänsklig lycka och trivsel. En del psykologiska studiers resultat påvisar sådana mätningar. En del av dessa görs som enkätundersökningar där den som ingår i studien får svara på frågor och ange svar från en viss intervall, till exempel på en 5-skala. Problematiskt med tanke på hur svårt det är att förhålla sig själv objektiv till sig själv och jämföra – som i det här fallet lyckograd – med en tidigare tillfälle.